Min semesterträning får gärna vara mer upplevelsebaserad än målfokuserad, men samtidigt behöver jag både och. Det är rejäl puls och trötta muskler som verkligen får det att hända i mig, och jag behöver det regelbundet. Jag försöker ha som mål att träna varannan dag, och då får det hellre bli något ”enklare” än inte alls. Det gavs många chanser till träning på Gullmarsstrand, som har en aktiv profil på hotellet och mer än gärna ger rekommendationer och hjälp till aktiva dagar.

Löpning i vackra omgivningar

Att springa är det enklaste sättet att träna på semestern – bara att snöra på sig skorna och ge sig ut. Även om det är halva charmen att springa vilse och inte veta var man hamnar, så gillade jag att få sällskap av Friskis&Svettis, som lotsade mig runt ängar och åkrar.

SUP (Stand up paddle) och havskajak

Jag kan inte fatta att jag fortfarande aldrig testat stand up paddling – SUP. Tillfället har bara inte infunnit sig, och jag kommer hålla barnen skyldiga till det. De är inte mogna att lämna själva på land än direkt, och den här semestern känns det ofta som att en person på tre barn är lite för lite så egentid har fått vägas lite mer noggrant än vanligtvis.

Havskajak är mindre min sak, men det såg klart härligt ut att glida fram i solnedgången utanför hotellet, som också hyr ut kajaker direkt i receptionen.

träning på Gullmarsstrand
En bräda hänger på en sjöbod vid vattnet i Fiskebäckskil. Den hade jag kanske kunnat låna?

Cykel och mountainbike

De små vägarna runt Fiskebäckskil gör sig väldigt bra att upptäcka med cykel, och på mountainbike kan man åka en bra rutt runt Skaftö. Inte den klassiska mtb-miljön, men härlig på sitt sätt.

Träningspass på bryggan och yoga i brygghuset

Friskis & Svettis kör två (gratis) pass om dagen hela högsommaren, vilket ju är oerhört lyxigt. Det kändes lite som att hela samhället begav sig iväg för träning på Gullmarsstrand på förmiddagen, för att sedan kunna ha det skönt resten av dagen – förmiddagspasset var mer än fullt. För aktuellt schema kan man kolla med hotellets reception. Vid väldigt dåligt väder kör man inne i en sal på bryggan som vetter mot vattnet, och där har man också yoga (mot kostnad) några morgnar i veckan.

träning på Gullmarsstrand

Gym på hotellet

Imorse var det min tur att gå upp med Meja, som vaknar lite tidigare så fort hon delar rum med oss. Som jag ser fram emot att komma hem och lägga henne i eget rum, och jag hoppas hon då hittar tillbaka till gammal sovmorgonsform. Vid 7 var det bara att dra på träningskläder och ge sig ut på en promenad längs de fina små vägarna, och sedan tog vi en sväng till gymmet som liksom de flesta andra faciliteterna ligger i ett hus på bryggan. Vi var själva där så jag kunde ha henne med, och även om det inte var stort fanns några maskiner och fria vikter och kettlebells vilket betyder att jag kan göra lämpliga övningar.

träning på Gullmarsstrand

Belöningen…

Efter avslutat träningspass på Gullmarsstrand är man förstås mer än värd att hänga i spa lite. Det fick bli upplägget imorse med promenad-gym, hotellfrukost och sedan några timmar i poolen. Så härligt – och inte minst en riktigt bra start på en lång bildag. Gullmarsstrand spa


Jag hade visst samarbete med Gullmarsstrand, men åsikter och upplevelser är helt mina egna.

3 Comments

  1. Första helgen i september firar vi bröllopsdag. Funderat ett tag på vart vi ska. Nu vet vi😊Tack för tips och inspiration👍🏻🙏🏻

    • livetfrandenljusasidan.se Reply

      Åh, ni skulle helt klart få det SÅ bra där!

  2. Pingback: Gullmarsstrand, Fiskebäckskil - en bohusländsk hotellpärla -

Write A Comment