En första smak på Bali – Sanur och Segara Village hotel

Vi anlände Bali efter en smidig eftermiddagsflight (konstant sovande bebis – då är det bra liksom…) igår kväll, fredag. En taxiresa på 30 minuter från flygplatsen i Denpasar senare anlände vi Sanur – vårt första stopp. Direkt vi stegade in på vårt hotell; Segara Village Hotel, så kände vi att starten på den här Bali-semestern skulle bli himla bra. Så bra det bara går, ungefär. Vi hade valt att lägga lite extra krut på de första dagarna för att verkligen skapa semesterkänslan, och så värt det var!

Segara village hotel är som namnet låter en resort med känsla av ett buotique-hotel, men sedan sin start på 50-talet så har det växt och huserar nu närmare 120 bungalows. Det känns inte – för småskalighet råder ändå på hotellet, i det lite ”större”. Det är en lyxig känsla på hela resorten, och bungalowen ligger utspridda på ett stort område bestående av grönt gräs, flera pooler, vajande palmer och cirka hundratalet buddhas i olika storlek. Det där sista – jag bara gillar det så skarpt, alltså. På det här hotellet är det på ett lika snyggt som coolt sätt, även om det sista nog kanske inte är poängen. Hej turist! 🙂

Vi slängde snabbt in våra väskor i vårt riktigt härliga rum, som bestod av två sammankopplade dubbelrum ”deluxe”.

Sedan gick vi ner till restaurangen, som är en av den här strandens allra modernaste och bästa. Hela beachfront-delen är som en beach club (Byrdhouse), med snygg pool och restaurang/bar med loungemöbler där det spelas soft musik såväl som bord och stolar framme på ett stort trädäck på stranden. Kanske hade det regnat tidigare, för idag satt de flesta i loungen, och där slog även vi oss ner för en riktigt bra middag där vi gick loss på asiatiska smårätter. Bali i all ära, men asiatisk fusion passar oss – så vi blandade vietnamesiska vårrullar med thailändsk biffsallad, och så vidare. Stället är kända för sina cocktails också, så en riktigt lyxig sådan tog vi också. Semesterkänslan!

Barnen som inte är helt omställda i tid ännu men på god väg var helnöjda med sen middag, och vi la oss alla närmare 12. Förutom Meja – som somnade på senkvällen men sen vaknade och höll låda när jag och Henke var som allra tröttast mellan 12 och 02… Snark.

Så idag då, så vaknade vi till just det här härliga hotellet och alla dess faciliteter. Att vi spenderat dagen vid den mest strandnära poolen (så snygg infinitypool!) och inte så mycket mer behöver kanske inte nämnas? Förutom att vi käkat god lunch, hängt på (och spelat fotboll på) stranden, tagit en massage och gått en promenad i Sanur, vill säga.

Sanur är en riktigt härlig strand – det känns barnvänligt och småskaligt samtidigt som den är lång och det finns många hotell längs strandkanten och en hel del små butiker och så.

Första kvällen har avslutats på hotellet igen – det är lite svårt att slita sig från bästa strandläget, även om vi knallade söderut längs stranden på den fina strandpromenaden en sväng på eftermiddagen, och både Meja och Max somnade just innan maten kommit in så det blev en lite tidigare kväll än vi tänkt. Det kan vi nog behöva, alla!