Dag 3 på italienska rivieran – 20 km cykling och öde stränder

Vår sista heldag på italienska rivieran blev också den bästa. Att vi lagt några dagar på att cruisa runt och bekanta oss med område och möjliga aktiviteter men samtidigt njuta helt maxat passade oss fint, och sista dagen var vi åter igen iväg från lägenheten mellan 9.30 och 18.30.

Att den skulle bli vår allra grymmaste var dock inget vi räknade med när vi vaknade och tittade ut på ett lätt regnigt Civezza, med tunga dimmoln runt olivlundarna på bergskammarna.

Vi tog hyrbilen ned till vattnet, och i riktning mot Frankrike för att se nya delar av rivieran och byarna längs med havet. I San Remo – en rätt stor stad med en imponerande marina – parkerade vi, och efter att ha knallat runt en stund tog vi sikte på ett av alla cykeluthyrningsställen. Redan första dagen då vi i vår fyrmannacykel konstaterade att den 30 kilometer långa cykelvägen längs havet var ljuvlig bestämde vi oss för att göra om det – men att cykla mer och längre. Med oss hade vi all packning som kan tänkas behövas för en dag i byar och på stränder med små barn, och vi tänkte rätt. Att cykla ger verkligen möjlighet att se så mycket mer än man gör med bil, och vi kunde lätt svänga ner till olika stränder och få en känsla för var vi ville stanna. Dagen innehöll 20 kilometers cykling, restaurangstopp, fikapauser och inte minst resans absolut bästa strandhäng – vid ljuvliga Riva Ligure.

Regnet försvann när vi kom till stranden, och efter någon timme lättade också molnen – men då hade redan italienarna bestämt sig för andra aktiviteter än strandhäng, och vi var helt själva i den fina viken nedanför Riva Ligure. Bukten bjöd på klart vatten, ett av stenpir avskärmat badområde, finkornig sand, små badhytter och en fantastisk inramning med den charmiga strandpromenaden bakom. Riva Ligure – lägg det på minnet! Detta var en pärla utan dess like, och italienska rivieran har verkligen gått från klarhet till klarhet.

Dagens näst bästa, efter stoppet Riva Ligure, var synen som tronade upp sig när vi närmade oss San Remo igen – och stoppet på det charmiga cykelkaféet mellan Bussana och San remo.

Aktivitet, guldkant, vackra vyer, bad och glada barn – exakt mina favoritingredienser för en riktigt lyckad semesterdag.

Resan till byn Civezza på italienska rivieran är tack vare ett samarbete med ViviCivezza. Så lycklig jag är över det!