1. Checka in i tid så du får välja sittplats

Din plats på flygplanet är A och O för att göra en långflygning så bekväm det går. Har du lite koll på var toaletterna är (där det ofta är mycket liv och rörelse), var barnfamiljerna mest troligt sitter (långt fram i kabinen) och var det är fönster och inte så kan du få mer tystnad, lugn eller vad du nu är ute efter. Den allra mest brydda kollar in sajten SeatGuru för att läsa detaljer om exakt varje plats på varje flygplansmodell. Överambitiös, nördigt eller… bara smart.

2. Förebygg mot flygplanens baciller

Långflygningar betyder att utsättas för många baciller på liten yta – och att åka på någon infektion efter en flygning är inte alls ovanligt. Visserligen finns väldigt effektiva filter i flygplan, men torr luft i kombination med att många personer är på liten yta samtidigt kan ändå ställa till det för passagerarna – och kan göra att man känner sig lite extra mottaglig för baciller. Har du med dig våtservetter och handsprit kan du hålla din egen handhygien även om du inte har rinnande vatten nära, och utöver det är min favorit att säkra upp med förkylningssprayen ColdZyme vid minsta lilla tecken på att något är på gång. Jag fick en sådan på ett event för ett par år sedan, och är sedan dess beroende. Jag upplever att förkylningar verkligen vänder i dörren eller iallafall trubbas av och försvinner tidigare – otroligt värt! Några sprayningar i svalget och bakterierna motas innan de hunnit sätta sig. Perfekt!


3. Träna innan resan

Det finns inget bättre än att resa med lite lätt träningsvärk. Genom att ha kört ett bra pass någon gång inom dygnet före avresa njuter jag lite extra av avslappningen resan ger, och tycker inte att det är lika jobbigt att vara stillasittande så länge.

4. Klä dig bekvämt – glöm inte sjalen

Givetvis är det bekväma kläder som gäller – inget som skaver eller är för tajt. Och glöm inte sjalen! Med en sjal (eller sarong) har du något att svepa om dig om du fryser, eller om du bara vill skärma av dig lite från omvärlden.

5. Ha stödstrumpor

Stödstrumpor är bra för blodcirkulationen, och kan till och med göra så att man undviker proppar. Komplettera med att röra på dig ibland, förstås.

6. Ställ om klockan direkt för att undvika jetlag

Jetlag är verkligen inte kul, och det bästa du kan göra för att minimera den är att försöka ställa om kroppen till den nya tiden så fort som möjligt. Ställ om klockan redan hemma på avreseflygplatsen!

7. Gör allt du kan för att sova på utsatt tid…

Apropå punkten ovan – och att flyga långt oavsett – så är det guld värt att kunna sova på flyget. Gör det som du behöver för att kunna skärma av världen utanför och slappna av. Öronproppar, ögonbindel och nackkudde – du kommer att tacka dig själv för att du tog med detta!

8. Drick mycket vatten (och undvik alkohol)

Se till att du håller dig återfuktad både inifrån och ut. Drick vatten – och håll nere alkoholkonsumtionen.

9. Ta med underhållning

Numera har de flesta flyg bra underhållningssystem, men vem vågar chansa? Dessutom har du ju gott om tid till dina egna favoritserier. Ladda ner offline, och glöm inte att ta ner någon bok också – jag gillar Nextorys tjänst för att läsa böcker i plattan.

10. Övrigt

Jag förespråkar också ett väl avvägt handbagage. Mina allra bästa tips för handbagaget hittar du här.

______________________________

I samarbete med Coldzyme.

8 Comments

  1. ColdZyme låter som en suverän investering! Tack för tipset. 🙂
    Något jag själv alltid har med mig när jag flyger är ögondroppar då mina ögon blir helt grusiga av den torra luften.

    • livetfrandenljusasidan.se Reply

      Ja, det funkar faktiskt superbra! Fick en för första gången i en goodiebag för ett par år sedan och är verkligen fast. Kan inte fatta att den funkar så bra!

      Ah, smart – den torra luften kan verkligen ställa till det. Själv har jag lite eksem som gärna börjar leva loppan efter flygresor, så kortison är med i mitt handbagage. .

  2. Att resa med träningsvärk – älskar också att göra det! Dels reser man iväg med “gott samvete” liksom och dels så känns det skönt att få “sitta ner och vila” den trötta kroppen 😉

    • livetfrandenljusasidan.se Reply

      Eller hur! Det är verkligen så himla skön känsla – så lätt att känna sig totalt försoffad annars.

    • livetfrandenljusasidan.se Reply

      Vad kul att du tycker det!
      Den är verkligen superbra – de allra flesta förkylningarna försvinner innan de hinner ta fäste, och annars så dämpas toppen av dem. Så himla bra! Jag är beroende, sedan jag första gången testade för ett par år sedan.

  3. Pingback: Åter till vardagsliv

  4. Pingback: Reseprylsmåndag: Tips om nackkudden Ovaer (med tävling!) -

Write A Comment