Jag är så himla sugen på att köpa en elcykel! Ja jag vet, jag köpte (eller rättare sagt fick i present) en mountainbike, och gillar att få träning genom cykeln. Det är ju också ett argument som man hör många skeptiker ha – att man ju cyklar för att få motion. Och så är det ju såklart. Att cykla är något positivt på alla sätt, och de allra flesta behöver mer rörelse i sin vardag. Jag är helt enig i det.

Men det är inte det som är grejen med elcykel, utan en sådan fyller ett annat behov. Det handlar inte om att ta bort arbetande muskler och hjärta under vanlig cykling och byta ut mot el och göra det lättare för sig, som att underhålla sin inre latmask, utan elcykel är att se transport på ett nytt sätt. Elcykel är, är jag övertygad om, det absolut snabbaste sättet att med garanti ta sig från punkt A till punkt B i Stockholm med omnejd. Det är miljövänligt, tar bort trängsel i trafiken, ger frisk luft och helt enkelt ett oerhört smidigt sätt att ta sig mellan olika platser. Jag vill dra det längre och hävda att elcyklar är så viktiga i inte minst Stockholm och andra storstäders framtid så att det kommer upplevas som nära nog ett ”måste”.

Och det har inte med provokationen i att bli omcyklad av folk i vanliga kläder i uppförsbackarna varje gång jag cyklar till jobbet att göra. (Men nog ser det galet lätt ut! Slöfockar!)

Köpa en elcykel

Att köpa en elcykel för att ta sig till och från jobb och andra ställen handlar inte om att byta ut sin vanliga cykling – den skulle jag fortsätta med lika ofta som nu för träningens skull – utan att byta ut sin vanliga transport med bil, buss, tunnelbana, spårvagn, pendeltåg och annat. Viss rörelse och inte minst frisk luft kommer däremot på köpet. Friskare, gladare?

Jag bor i Nacka, och har 12 kilometer till jobbet. Vanligtvis tar det mig runt halvtimmen till jobbet med buss och tunnelbana, en helt okej trevlig pendlingsväg faktiskt då jag inte behöver åka där allra flest människor åker utan mest möter tunnelbanetrafikanterna, men en väg som nu med Slussens ombyggnad börjat dra ut på tiden på ett helt sjukt sätt. Det är inte ovanligt att det istället för 30 tar 70 minuter. Galet?!

Och visst kan jag cykla (vilket tar 30-35 minuter i fysiskt jobbigt träningstempo), men det är inte alltid möjligt beroende på vad jag ska göra efteråt, utan kommer med många ”om” och ”men”. Jag ska lämna på förskolan och behöver tidsmässigt vara färdigklädd osv när jag kommer till jobbet, jag ska iväg på annat efter och kan inte ha träningskläder (och det är för jobbigt den långa sträckan för att kunna ha vanliga) – sådant.

Att cykla på Crescent Elin (se nedan) är en smått magisk upplevelse. Branta backar känns som raksträckor och tung last känns inte alls.

En elcykel ger dig extra kraft när du behöver det, eller hela tiden om du vill det. Maxhastigheten är 25 km/h. Det går att cykla fortare, men då frikopplas motorn och dina ben får stå för farten. När du cyklar väljer du önskat effektläge, resten sköts helt automatiskt av systemet. Kraften anpassas efter hur mycket du trampar.

En elcykel som fått bra betyg i tester

Jag drömmer om en elcykel, och ser framför mig en bekväm variant – vi snackar ju finåkning här – som den nedan från Victesse (modell Magnum, glassig med läderhandtagen, gillar!) eller Crescent Elin (klassisk och högkvalitativ). Problemet är bara kostnaden (ca 12000 (Vitcesse) – 17000 kr (Crescent)) och att min man ännu inte är övertygad (jag tänker att det borde vara ett inköp till hushållet snarare än mig själv).

”Det har förändrat mitt liv”, säger min granne, som cyklar 16 km enkel väg varje dag, lyriskt. Jag tror henne.

Hur ser ni på elcyklar? Sugen eller skeptiker ett tag till?

Victesse magnum, så fin ändå!
köpa en elcykel
Denna elcykel från Crescent heter Elin.

Elcykeln och turismen

När jag träffade kocken (och hotellägaren) från Österrike förra veckan berättade han att de har elcyklar till uthyrning på sitt hotell Neuen Post Mayrhofen, och att det revolutionerat hela deras verksamhet och turisternas sätt att upptäcka naturen i hotellets närhet. Med elcykel kommer de längre snabbare, kan se mer och göra andra typer av aktiviteter samtidigt, berättade han entusiastiskt. Det blir inte ”träning och leder” utan ”ut i naturen” på ett härligt och enkelt men ändå äkta sätt, och folk kombinerar inte sällan med restaurangbesök och annat av guldkantskaraktär. Sa jag genialt?

6 Comments

    • livetfrandenljusasidan.se Reply

      Ja de är INTE billiga. Någon sa att de eventuellt blir skattebefriade efter nyår! Men å andra sidan är många på rea nu den här årstiden så vet inte om det är värt att vänta.
      Jag tror det blir ett inköp för mig i vår.

  1. Du får övertyga din arbetsgivare om att erbjuda förmånscykel. Det har vi :-). Jag köpte iofs en vanlig cykel eftersom jag inte hade någon och inte skulle kunna elcykla till jobbet ändå (drygt 3 mils motorväg). Men många av mina kollegor som bor närmare har köpt el och är supernöjda! Ett litet bruttoavlöneavdrag per månad och slutsumman blir ändå lägre än om vi skulle betalat hela summan direkt. Mycket bra grej!

    • livetfrandenljusasidan.se Reply

      Men vilken bra grej, ja det vore nåt! Min arbetsgivare jobbar ju väldigt mycket med hållbarhet så de skulle säkert vara intresserade… (däremot är det lite stort vilket gör det till en väldigt stor grej att driva igenom, men försöka går ju)

  2. Annelie - Traveliero Reply

    Min man kör elcykel till jobbet varje dag (typ 15 km enkel väg) och han älskar det. Det bästa är att det är så smidigt och enkelt, han vet exakt hur lång tid det tar att ta sig fram och tillbaka till jobbet istället för förlita sig på pendel och tuben som ibland kan ta evigheter pga stopp i trafik eller annat. Jag älskar också cykeln. När maken vabbar åker jag elcykeln till jobbet, sån vardagslyx!

    • livetfrandenljusasidan.se Reply

      Men alltså – JAG VILL OCKSÅ!
      Precis det jag kan tänka mig är en stor fördel, inte minst om man bor i en trafiktät stad – som det varierar för mig nu kan göra mig gaaaaalen. Så jobbigt att inte veta, påverkar hela förmiddagen och nästan hela dagen.

Write A Comment