Prisvärda flygbiljetter – vad är det?

Det pratas ofta om bästa sätten för att hitta billiga flygbiljetter, och det är såklart ett åtråvärt mål för många. Men, jag vill ändå slå ett slag för att tänka om lite och istället prata om prisvärda flygbiljetter. Vad är egentligen en prisvärd flygbiljett, och hur skiljer det sig från en billig?

Jag menar att när man bestämt sig för en destination ska man göra det man kan för att hitta bra flygbiljetter, men att priset inte är allt. När jag börjar söka efter flygbiljetter använder jag en sökmotor som söker igenom massor med flygbolag och resebyråer för att förstå prisnivåerna från billigast till dyrast, som till exempel prisjämförelsemotorn Flygstolar.se. Där använder jag Bäst-sorteringen på sökresultatsidan för att få lite hjälp att hitta den mest prisvärda biljetten baserat på flygtid och biljettpris. Baserat på detta, och några fler parametrar, tar jag sedan ett beslut kring mitt biljettinköp. Dessa områden är viktigast för mig, och såhär tänker jag;

1. Flygtider

När jag reser med barnen är det extra viktigt med bra flygtider. Vad ”bra” flygtider är skiljer sig förstås från resa till resa, men med mindre barn flyger jag utan tvekan helst på natten. Dessutom är det viktigt att tänka på mellanlandningarna – för långa mellanlandningar går bort, vissa sträckor undviker jag dem så gott det bara går och ibland kan de istället, om de ligger vid rätt tidpunkt, vara välkomna för mer rejäla bensträckare för små med myror i brallan. Tänk dig in i situationen som kommer att komma ordentligt, och föreställ dig flygkombinationen mot ditt barns dygnsrytm. När vi åker till Bali nu så valde jag lite mellan pest och kolera då det är många mellanlandningar, men landade i att jag hellre har en lång paus i Frankfurt (6 timmar) en seneftermiddag för att kunna köra den långa flygningen – från Europa till Singapore – nattetid. De 2,5 timmarna på kvällen mellan Singapore och Bali låter kort i teorin, men kan säkert bli jobbigast med 1-åriga Meja… Har du däremot väldigt lång tid på dig för en resa kan ett par dygn någonstans på vägen göra att du har betydligt större flexibilitet, och komma ner rejält i pris.
Till New York senare i vår tänker jag helt annorlunda – dit är det direkt snabbaste vägen som gäller, och under tider som gör att jag allra mest kan maxa tiden på plats såväl som hantera jetlagen.

2. Flygbolag

Vissa flygolag undviker jag – så är det bara, och vissa har jag bättre erfarenhet utav och betalar gärna lite extra för. Det är självklart att ett högre pris ofta innebär bättre service, och med de billigaste bolagen kan många extra kostnader tillkomma. Läs det finstilta så du får en förståelse för kostnader som kan tänkas tillkomma, vad gäller allt från incheckat bagage till serverade mat eller rimligt benutrymme. Har komfort en prislapp för dig? Glöm då inte det när du bokar…

3. Flygplanstyp

För den riktigt engagerade kan kanske även flygplanstyp (och årsmodell) vara något som är värt en extra slant. Ett nyare/bättre plan betyder bättre underhållningssystem och komfort, och vissa flygplansmodeller kan till och med vara en upplevelse som ger en extra dimension på resan. Jag hade ingen koll på detta när vi bokade det jag med punkterna ovan i åtanke kände att var riktigt prisvärda flygbiljetter till Bali, men Henke upplyste mig snabbt efter bokning att vi har en alldeles ny upplevelse framför oss. Vi ska flyga nya A380 mellan Frankfurt och Singapore – bjässen som är två våningar hög, har 80 meters vingspann och vill du har mer info från en riktig flygplansnörd så läs en underhållande A380-recension hos Dryden här. Han recenserar på samma gång Lufthansa, och jag som hade en otroligt dålig upplevelse med dem till Indien för ett par år sedan vågar kanske hoppas på bättre service den här gången.

prisvärda flygbiljetter
A380 – bild från Lufthansa.com.

Vad är viktigt för dig, och hur skulle du beskriva prisvärda flygbiljetter? Berätta gärna!

______________________________________________________________
Inlägg i samarbete med flygstolar.se

  1. Jag skrev ju för ett tag sen (du vet – på den tiden när min blogg faktiskt fungerade.. ;)) om vart jag vill och inte vill mellanlanda. Nu blir det en snabbis i Berlin och en lite längre i Abu Dhabi. Å andra sidan har vi rätt bra tider på flighterna, så jag hoppas på många sovtimmar!

    Det finns ju en till miljöaspekt i det hela, som jag tycker är en ganska viktig vad gäller val av bolag och flygmaskinstyp. Att resa med exempelvis en Dreamliner eller A380 handlar ju inte bara om komfort, utan om minskade utsläpp och lägre förbrukning. Så jag undviker de äldre planen av fler anledningar än att de faktiskt är gamla. Men ibland kan man ju tydligen hitta väldigt prisvärda biljetter i alla fall, som till sommaren!

    Kommer följa er resa med avund!

    1. Men SÅ sant om miljöaspekten! Har väl i ärlighetens namn inte riktigt tänkt på det när det gäller kopplingen flygplanstyp-förbrukning men är ju SÅ sant. Tack för bra input!

      PS. Jag saknar också din blogg!

  2. Vilket bra, faktaspäckat inlägg! Jag resonerar ofta såhär: kortare resor får kosta mer för bättre flygtider (pallar inte vakna nätter och fel dygnsrytm när en är på ett ställe bara ett par dagar/en vecka) och längre resor kan gärna droppa i pris till förmån för fler mellanlandningar och längre stopp. Colombia i somras var ett exempel på långresa som blev förhållandevis billig då vi spenderade många timmar på diverse flygplatser runt om i världen. Berlin i höstas blev en miss när flyget ställdes in, omplaceras till nästa – som gick 12 timmar senare?! Helt plötsligt blev vår weekend väldigt kort…

    1. Tack!
      Ja, jag håller verkligen med… Har blivit fast i Köpenhamn i typ 5 timmar en gång på väg till NY – det gjorde SÅ stor skillnad, tappade en hel kväll liksom! Betydligt större utrymme om man ska vara borta längre.

  3. Fint inlägg och tack för länk! 🙂 Har även gjort Youtube om turen i Lufthansas A380. Här -> https://youtu.be/uEMBttjVTMo

    Jag har bara flugit A380 två gånger men det var ändå tillräckligt för att märka skillnaden mellan bolag. Jag tycker exempelvis att Lufthansa gav mig en bättre A380-upplevelse än Air France, och då betalade jag dessutom extra för duo-seat på övervåningen hos AFR. Maten var dock bättre hos AFR.

    Likadant med Dreamlinern. Vi flög Ethiopian Airlines till Zanzibar förra julen i en 787:a men den var inte i närheten av den 787:a som Norwegian fraktade mig i till LAX 2014. Den senare kändes mycket fräschare.

    Annars resonerar jag som Sanna. Längre flygresor kan ta lite tid, det är ändå avsatt till det. Kortresor vill jag dock ha gjort på kortast möjliga. Att mellanlanda på Arlanda i flera timmar är i mitt tycke det allra sämsta av alternativen. 😉

    1. Haha, film från flyget till och med? Du är ju för härligt nördigt ambitiös 😉
      Intressant med Lufthansa. Jag tycker inte de överlevererar, alls faktiskt.
      Sen är det ju intressant att det kan skilja så.
      Men generellt – känns inte så tydligt att man är på ett så stort plan – och så skulle man ju inte ha något emot att testa övervåningen 😉

  4. A380 med Lufthansa mellan Frankfurt och Singapore var definitivit en upplevelse (hur kommer en sådan bjässe upp i luften liksom), men när vi åkte 2014/15 höll inte underhållningen så imponerande hög klass tyvärr. Hoppas de har bättrat på sig på den punkten. Det låter som ni har en härlig resa framför er!

    1. Det är ju verkligen HELT SJUKT att ett så stort plan kan lyfta (eller ja, man kan ju inget sånt där, så ofattbart bara haha). Jag tycker underhållningen höll bra klass, däremot inte imponerad av servicenivån i stort. Lufthansa och jag är inte bästa kompisar.

  5. Jag kan väl bara instämma i det som flera redan skrivit. Handlar det om korta resor försöker jag absolut undvika långa mellanlandningar. När det handlar om de långa flygningarna (det har ju blivit ett rätt stort antal sådana de senaste åren!) så försöker jag leta efter de billigare varianterna. Jag flyger ju utan barn och har bara mig själv att tänka på och eftersom det blir rätt många resor så är priset viktigt. Sedan finns det både för- och nackdelar med en enda lång flygning jämfört med att dela upp flygningen i två delar. Jag sover inte speciellt bra på flyget och då är det rätt skönt att komma ut en sväng mitt i. Jag har provat rätt många olika bolag och jag måste säga att om man inte har något emot en mellanlandning mer ”mitt i” såär Qatar ett bra alternativ. Där kan man hitta bra priser plus att service och comfort helt klart är bra.

    1. Håller med om att Qatar är bra – varit SÅ nöjd med dem de gånger vi rest med dem. Däremot är det ju som du säger oftast en jobbig mellanlandning och det just mitt i natten. Hört att det finns små sov-bås på flygplatsen i Doha – det är ju inte fel! Jag åker med Qatar ena kåpstaden-vägen nu i februari, få som de lever upp till mina förväntningar baserat på hur jag har för mig att det var, haha.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *